Questões de Vestibular MACKENZIE 2013 para vestibular

Foram encontradas 60 questões

Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347188 Português
Texto para a questão
Diário de bordo

Carlos Heitor Cony
É correto afirmar que o objetivo principal do texto é
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347189 Português
Texto para a questão
Diário de bordo

Carlos Heitor Cony
Assinale a alternativa INCORRETA.
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347190 Português
Texto para a questão
Diário de bordo

Carlos Heitor Cony
Assinale a alternativa correta.
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347191 Português

Texto para a questão


Adaptação de carta de leitor publicada na Revista Bravo
Assinale a alternativa correta.
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347192 Português

Texto para a questão


Adaptação de carta de leitor publicada na Revista Bravo
Assinale a alternativa que apresenta palavra que pode substituir, corretamente e sem prejuízo do sentido original, a que está em destaque.
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347193 Português

Texto para a questão

Texto I
Esses Moços
01 Esses moços, pobres moços
02 Ah! Se soubessem o que eu sei
03 Não amavam...
04 Não passavam aquilo que eu já passei
05 Por meus olhos
06 Por meus sonhos
07 Por meu sangue, tudo enfim
08 É que eu peço a esses moços
09 Que acreditem em mim
10 Se eles julgam
11 Que há um lindo futuro
12 Só o amor nesta vida conduz
13 Saibam que deixam o céu por ser escuro
14 E vão ao inferno
15 À procura de luz
16 Eu também tive nos meus belos dias
17 Essa mania que muito me custou
18 E só as mágoas eu trago hoje em dia
19 E essas rugas o amor me deixou!
Lupicínio Rodrigues (1948)

Texto II
Capítulo LXXIII / O contrarregra

Machado de Assis, Dom Casmurro (1899)

Obs.: dandy (dândi): homem elegante, que se traja com apuro
Considere as seguintes afirmações sobre os textos:

I. Os textos pretendem convencer o leitor a respeito das benesses do amor, que é descrito como sentimento incondicionalmente venturoso.
II. Os textos desenvolvem tema comum, utilizando também mesmo gênero literário, diferenciando-se apenas em relação ao estilo peculiar de cada um.
III. Nos textos selecionados, há a presença da função emotiva da linguagem, que concede um caráter subjetivo ao modo de ver o mundo.

Assinale
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347194 Português

Texto para a questão

Texto I
Esses Moços
01 Esses moços, pobres moços
02 Ah! Se soubessem o que eu sei
03 Não amavam...
04 Não passavam aquilo que eu já passei
05 Por meus olhos
06 Por meus sonhos
07 Por meu sangue, tudo enfim
08 É que eu peço a esses moços
09 Que acreditem em mim
10 Se eles julgam
11 Que há um lindo futuro
12 Só o amor nesta vida conduz
13 Saibam que deixam o céu por ser escuro
14 E vão ao inferno
15 À procura de luz
16 Eu também tive nos meus belos dias
17 Essa mania que muito me custou
18 E só as mágoas eu trago hoje em dia
19 E essas rugas o amor me deixou!
Lupicínio Rodrigues (1948)

Texto II
Capítulo LXXIII / O contrarregra

Machado de Assis, Dom Casmurro (1899)

Obs.: dandy (dândi): homem elegante, que se traja com apuro
Sobre o trecho do Texto II era a trombeta do juízo final e soou a tempo; assim faz o Destino, que é o seu próprio contrarregra (linhas 01-03), é correto afirmar que
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347195 Português

Texto para a questão

Texto I
Esses Moços
01 Esses moços, pobres moços
02 Ah! Se soubessem o que eu sei
03 Não amavam...
04 Não passavam aquilo que eu já passei
05 Por meus olhos
06 Por meus sonhos
07 Por meu sangue, tudo enfim
08 É que eu peço a esses moços
09 Que acreditem em mim
10 Se eles julgam
11 Que há um lindo futuro
12 Só o amor nesta vida conduz
13 Saibam que deixam o céu por ser escuro
14 E vão ao inferno
15 À procura de luz
16 Eu também tive nos meus belos dias
17 Essa mania que muito me custou
18 E só as mágoas eu trago hoje em dia
19 E essas rugas o amor me deixou!
Lupicínio Rodrigues (1948)

Texto II
Capítulo LXXIII / O contrarregra

Machado de Assis, Dom Casmurro (1899)

Obs.: dandy (dândi): homem elegante, que se traja com apuro
Assinale a alternativa correta.
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347196 Português

Texto para a questão

    Este, cuja história vou te contar, foi amado e amou muitas mulheres. Vieram brancas, judias e mestiças, tímidas e afoitas, para os seus braços e para o seu leito. Para uma, no entanto, guardou ele suas melhores palavras, as mais doces, as mais ternas, as mais belas. Essa noiva tem um nome lindo, negra: Liberdade.
    Vê no céu, ele brilha, é a mais poderosa das estrelas. Mas o encontrarás também nas ruas de qualquer cidade, no quarto de qualquer casa. Seja onde for que haja jovens corações pulsando pela humanidade, em qualquer desses corações encontrarás Castro Alves.
    Dá-me agora tua mão direita, ouve o abc do poeta.
Jorge Amado, ABC de Castro Alves (1941)
Assinale a alternativa correta.
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347197 Português

Texto para a questão

    Este, cuja história vou te contar, foi amado e amou muitas mulheres. Vieram brancas, judias e mestiças, tímidas e afoitas, para os seus braços e para o seu leito. Para uma, no entanto, guardou ele suas melhores palavras, as mais doces, as mais ternas, as mais belas. Essa noiva tem um nome lindo, negra: Liberdade.
    Vê no céu, ele brilha, é a mais poderosa das estrelas. Mas o encontrarás também nas ruas de qualquer cidade, no quarto de qualquer casa. Seja onde for que haja jovens corações pulsando pela humanidade, em qualquer desses corações encontrarás Castro Alves.
    Dá-me agora tua mão direita, ouve o abc do poeta.
Jorge Amado, ABC de Castro Alves (1941)
Sobre a segunda fase do Modernismo brasileiro, a qual é vinculado Jorge Amado, é INCORRETO afirmar que
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347198 Português

Texto para a questão

    Este, cuja história vou te contar, foi amado e amou muitas mulheres. Vieram brancas, judias e mestiças, tímidas e afoitas, para os seus braços e para o seu leito. Para uma, no entanto, guardou ele suas melhores palavras, as mais doces, as mais ternas, as mais belas. Essa noiva tem um nome lindo, negra: Liberdade.
    Vê no céu, ele brilha, é a mais poderosa das estrelas. Mas o encontrarás também nas ruas de qualquer cidade, no quarto de qualquer casa. Seja onde for que haja jovens corações pulsando pela humanidade, em qualquer desses corações encontrarás Castro Alves.
    Dá-me agora tua mão direita, ouve o abc do poeta.
Jorge Amado, ABC de Castro Alves (1941)
Sobre a poesia de Castro Alves, como se observa nos versos de O Navio Negreiro citados abaixo, é correto afirmar que
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347199 Inglês


Behind the Meaning of the Pope’s Names
The new pope’s choice of ‘Francis’ hints at the direction of his reign.
    Enter Pope Francis. The first Jesuit pope. The first from Latin America. It is, indeed, a historic moment for the papacy. Those who waited for a leader from the new Catholic world will no doubt be __( I )__ by the choice, but his new status as the leader of a global church requires a different persona and a new mode of action. The new pope speaks not only for Argentina, Latin America, and the Jesuits, but also for the entire Roman Catholic world.


The first Jesuit pope. The first from Latin America. (Enrique Marcarian/Reuters)

    It is precisely for this reason that cardinals shed their names along with their brightly __( II )__ vestments. Historically, the tradition of selecting a new papal name dates back to the sixth century, when Pope John II swapped his awkwardly __( III )__ name Mercurius for the solidly Christian John. At the same time the selection of religious names is more than an opportunity to symbolically cast aside individual identity. Papal names chart a course for the future by summoning up the past. The new pope assumes either the mantle of religious heroes and leaders from days gone by or the virtues of the Innocents and the Piuses. The selection of the name both forges a new identity and signals how the pope wishes to be seen and remembered. It is, in essence, not only the answer to the __( IV )__ question “Who do you want to be when you grow up?” but also a way of preemptively writing one’s own reviews.
    Traditionally popes have been __( V )__ of reaching too high, of appearing too self-congratulatory. The office of the pope is built, literally and metaphorically, on the legacy of St. Peter, the apostle of Christ, whose remains lie beneath the papal seat in the Vatican. But there has been no Pope Peter II. Thus far, no pope has had the audacity to present himself as standing in continuity with the favored disciple of Jesus. Nor would Pope Francis have been able to select the name of the founder of his own order. A Pope Ignatius—after Jesuit founder Ignatius of Loyola—would have appeared self-serving.
    At first blush, Pope Francis’s selection of a previously __( VI )__ papal name—he is no 23rd anything—marks a break with the past and augurs well for those looking for a move away from deeply entrenched institutionalism. The new pope symbolically clears the deck for a new period of Catholic history. For a church desperately in need of an administrative makeover, it creates a nominally blank slate for the pale-garbed pontiff.
Newsweek

The article clearly states that
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347200 Inglês


Behind the Meaning of the Pope’s Names
The new pope’s choice of ‘Francis’ hints at the direction of his reign.
    Enter Pope Francis. The first Jesuit pope. The first from Latin America. It is, indeed, a historic moment for the papacy. Those who waited for a leader from the new Catholic world will no doubt be __( I )__ by the choice, but his new status as the leader of a global church requires a different persona and a new mode of action. The new pope speaks not only for Argentina, Latin America, and the Jesuits, but also for the entire Roman Catholic world.


The first Jesuit pope. The first from Latin America. (Enrique Marcarian/Reuters)

    It is precisely for this reason that cardinals shed their names along with their brightly __( II )__ vestments. Historically, the tradition of selecting a new papal name dates back to the sixth century, when Pope John II swapped his awkwardly __( III )__ name Mercurius for the solidly Christian John. At the same time the selection of religious names is more than an opportunity to symbolically cast aside individual identity. Papal names chart a course for the future by summoning up the past. The new pope assumes either the mantle of religious heroes and leaders from days gone by or the virtues of the Innocents and the Piuses. The selection of the name both forges a new identity and signals how the pope wishes to be seen and remembered. It is, in essence, not only the answer to the __( IV )__ question “Who do you want to be when you grow up?” but also a way of preemptively writing one’s own reviews.
    Traditionally popes have been __( V )__ of reaching too high, of appearing too self-congratulatory. The office of the pope is built, literally and metaphorically, on the legacy of St. Peter, the apostle of Christ, whose remains lie beneath the papal seat in the Vatican. But there has been no Pope Peter II. Thus far, no pope has had the audacity to present himself as standing in continuity with the favored disciple of Jesus. Nor would Pope Francis have been able to select the name of the founder of his own order. A Pope Ignatius—after Jesuit founder Ignatius of Loyola—would have appeared self-serving.
    At first blush, Pope Francis’s selection of a previously __( VI )__ papal name—he is no 23rd anything—marks a break with the past and augurs well for those looking for a move away from deeply entrenched institutionalism. The new pope symbolically clears the deck for a new period of Catholic history. For a church desperately in need of an administrative makeover, it creates a nominally blank slate for the pale-garbed pontiff.
Newsweek

The adjectives that properly fill in blanks I, II, III, IV, V and VI, in the text, are
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347201 Inglês


Django Unchained review:
A truly wild Western with a killer line-up
Review of Oscar-nominated film by Sunday Mirror film critic Mark Adam.


SONY PICTURES

THE STARS
Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Samuel L Jackson, Walton Goggins, Kerry Washington.
THE STORY
    Two years before the start of the Civil War, the unlikely partnership of German bounty hunter Dr King Schultz (Waltz) and Django (Foxx) – the slave he recently freed – set about making money tracking and killing outlaws.
    But Django also has plans to rescue his wife Broomhilda (Washington) from charismatic but cruel Mississippi plantation owner Calvin Candie (DiCaprio).
THE VERDICT
    When Quentin Tarantino decides to make a Western, you know it’s going to be epic, violent, funny, exciting and challenging. And this wonderfully irreverent and distinctively bloody take on the wild Wild West hits the spot, brimming with delightfully oddball characters and racy style.
    This is obviously not your run-of-the-mill cowboy tale. Instead, Tarantino flies close to controversy by setting his story against the violent and brutal backdrop of the slave trade.
    As usual his casting is spot on. Waltz (who won an Oscar for his evil Nazi role in Tarantino’s last film Inglourious Basterds) is smooth perfection as a German dentist/bounty hunter and is wonderfully complemented by Jamie Foxx’s steely-eyed former slave.
    The early bonding scenes of them tracking redneck villains (Django relishes the fact he can make money killing “white folk”) are amusingly and snappily shot.
    Initially, Tarantino pokes fun at the rampant and casual racism of the period – hilariously so in a scene involving a Ku Klux Klan mob complaining about eye holes in their hoods??– but things turn nastier when Schultz and Django attempt to rescue Broomhilda.
    Leonardo DiCaprio has a fine old time as the brutal Candie and absolutely oozes slippery cruelty. But he manages to be out-acted by Tarantino regular Samuel L Jackson, playing an elderly slave and close confidant of Candie who is as menacing and controlling as his supposed master.
According to the movie review,
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347202 Inglês


Django Unchained review:
A truly wild Western with a killer line-up
Review of Oscar-nominated film by Sunday Mirror film critic Mark Adam.


SONY PICTURES

THE STARS
Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Samuel L Jackson, Walton Goggins, Kerry Washington.
THE STORY
    Two years before the start of the Civil War, the unlikely partnership of German bounty hunter Dr King Schultz (Waltz) and Django (Foxx) – the slave he recently freed – set about making money tracking and killing outlaws.
    But Django also has plans to rescue his wife Broomhilda (Washington) from charismatic but cruel Mississippi plantation owner Calvin Candie (DiCaprio).
THE VERDICT
    When Quentin Tarantino decides to make a Western, you know it’s going to be epic, violent, funny, exciting and challenging. And this wonderfully irreverent and distinctively bloody take on the wild Wild West hits the spot, brimming with delightfully oddball characters and racy style.
    This is obviously not your run-of-the-mill cowboy tale. Instead, Tarantino flies close to controversy by setting his story against the violent and brutal backdrop of the slave trade.
    As usual his casting is spot on. Waltz (who won an Oscar for his evil Nazi role in Tarantino’s last film Inglourious Basterds) is smooth perfection as a German dentist/bounty hunter and is wonderfully complemented by Jamie Foxx’s steely-eyed former slave.
    The early bonding scenes of them tracking redneck villains (Django relishes the fact he can make money killing “white folk”) are amusingly and snappily shot.
    Initially, Tarantino pokes fun at the rampant and casual racism of the period – hilariously so in a scene involving a Ku Klux Klan mob complaining about eye holes in their hoods??– but things turn nastier when Schultz and Django attempt to rescue Broomhilda.
    Leonardo DiCaprio has a fine old time as the brutal Candie and absolutely oozes slippery cruelty. But he manages to be out-acted by Tarantino regular Samuel L Jackson, playing an elderly slave and close confidant of Candie who is as menacing and controlling as his supposed master.
The meanings of the words “bounty hunter”, “run-of-the-mill” and “redneck” in the text are, respectively,
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347203 Inglês
According to the cartoon,
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347204 Inglês
The sentence “How would they transfer control to you if they had trouble?” in the third conditional form would be:
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347205 Inglês
“__( I )__ you know who you are, and what you want, __( II )__ you let things upset you.” -Bob Harris, “Lost in Translation”

The best way to complete the blanks I and II in the text is
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347206 Matemática
Tablets serão distribuídos por sorteio em uma feira de utilidades domésticas. Para participar do sorteio, uma pessoa deve possuir um cartão brinde em que estará inscrito um número de 1 a 9. O sorteio se dará da seguinte forma: de uma caixa contendo nove bolas do mesmo tamanho, numeradas de 1 a 9, será sorteado, ao acaso, um conjunto de 5 bolas. Ganharão um tablet todos os participantes que tiverem inscritos, em seus cartões, números maiores do que o maior número inscrito nas bolas que não estão no conjunto sorteado. Se você possui um cartão brinde com o número 7, a probabilidade de você receber um tablet é
Alternativas
Ano: 2013 Banca: Universidade Presbiteriana Mackenzie Órgão: MACKENZIE Prova: Universidade Presbiteriana Mackenzie - 2013 - MACKENZIE - vestibular |
Q1347207 Matemática
Considere as funções g(x) = 4x + 5 e h(x) = 3x – 2 , definidas em IR .

Um estudante que resolve corretamente a equação

g (h (x) ) + h (g (x) ) = g (h (2) ) - h ( g(0) ),
encontra para x o valor
Alternativas
Respostas
1: D
2: E
3: D
4: B
5: A
6: C
7: E
8: A
9: B
10: B
11: E
12: E
13: A
14: B
15: D
16: C
17: E
18: C
19: E
20: C